Ελευθέριος Κολομτσάς | Ειδικός Καρδιολόγος – Εντατικολόγος | 📞 213 0 251425, 6947434350 info@cardiometabolism.gr

Γράφει ο Ελευθέριος Κολομτσάς

High blood pressure in women | Cardiology tips and information - Καρδιολογικές συμβουλές και πληροφορίες

Ένα αυξανόμενο ποσοστό του πληθυσμού του δυτικού κόσμου πάσχει από έλλειψη βιταμίνης D, σε σημείο ώστε οι γιατροί στις ΗΠΑ να κάνουν λόγο για «πανδημία». Οι γυναίκες μάλιστα εμφανίζουν συστηματικά μεγαλύτερη έλλειψη βιταμίνης D. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των γυναικών στους κινδύνους από την υπερβολική έκθεση στον ήλιο, και στην ιδιαίτερη μέριμνα που λαμβάνουν για να προστατευτούν από τον ήλιο: οι γυναίκες αποφεύγουν περισσότερο από τους άντρες την έκθεση στον ήλιο ακόμη και τους μη καλοκαιρινούς μήνες, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα κρέμας ημέρας με αντηλιακή προστασία και γυαλιά ηλίου ακόμη και το χειμώνα. Έτσι τελικά περιορίζουν περισσότερο απ’ότι πρέπει την έκθεσή τους στον ήλιο, με αποτέλεσμα ο οργανισμός να μην παράγει επαρκή βιταμίνη D, η οποία συντίθεται όταν η επιδερμίδα εκτίθεται σε υπεριώδεις ακτίνες, δηλαδή σε αυτές που αποφεύγουμε με την αντηλιακή προστασία.

Οι συνέπειες της έλλειψης βιταμίνης D είναι πολλές. Οι πιο γνωστές σχετίζονται με την υγεία των οστών, καθώς αποδεδειγμένα η βιταμίνη D ρυθμίζει το μεταβολισμό του ασβεστίου και του φωσφώρου, κατά την απορρόφησή τους από τη διατροφή στο γαστρεντερικό σύστημα, κατά τη συγκράτησή τους στα οστά και κατά τη νεφρική αποβολή τους. Ωστόσο, η ιατρική έρευνα έχει επιπλέον συνδέσει την έλλειψη βιταμίνης D με ένα μεγάλο εύρος χρόνιων νοσημάτων όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης και τα αυτοάνοσα.

Είναι λιγότερο γνωστό ότι η έλλειψη βιταμίνης D συνδέεται με καρδιαγγειακές νόσους, την εμφάνιση υπέρτασης, τις θρομβώσεις και το υψηλό επίπεδο των δεικτών φλεγμονής.Ειδικά στις γυναίκες, έχει αποδειχτεί ότι η υπέρταση συνοδεύεται συνήθως από έλλειψη βιταμίνης D, και υποχωρεί όταν αποκατασταθούν τα επίπεδα βιταμίνης στον οργανισμό!

Πράγματι, υποδοχείς της βιταμίνης D υπάρχουν σε όλα τα σημαντικά καρδειαγγειακά κύτταρα (μυοκαρδιακά κύτταρα, λείες μυικές ίνες των αγγειακών τοιχωμάτων, ενδοθήλιο) καθώς και στα κύτταρα του ανοσοποιητικού (κύτταρα Τ, μακροφάγα). Όταν τα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό είναι χαμηλά, γινόμαστε επιρρεπείς στην εμφάνιση ανευρύσματος και αθηροσκλήρωσης που μπορεί να οδηγήσει σε στεφανιαία νόσο, ενώ αυξάνει η πιθανότητα υπέρτασης. Κατά την εγκυμοσύνη, η έλλειψη βιταμίνης D επηρρεάζει το έμβρυο και το προδιαθέτει σε μυοκαρδιοπάθειες. Από την άλλη πλευρά, τα φυσιολογικά επίπεδα βιταμίνης D συνδέονται με καλή ενδοθηλιακή λειτουργία και αγγειακό τόνο, καλή ισορροπία στο μηχανισμό πηκτικότητας, βέλτιστη σύσπαση του μυοκαρδίου και καλή προσαρμοστικότητα των αγγείων και της καρδιάς.

Δυστυχώς, η επαναφορά της βιταμίνης D στα φυσιολογικά της επίπεδα απαιτεί πολλούς μήνες λήψης βιταμίνης σε μορφή συμπληρώματος με ταυτόχρονη έκθεση στον ήλιο. Γι’αυτό λοιπόν είναι σημαντικό να φροντίζετε να μην φτάσετε σε χαμηλό επίπεδο.

Τι μπορείτε να κάνετε;

  • Φροντίστε να έχετε καθημερινή απευθείας έκθεση στο φυσικό φως, δηλαδή όχι πίσω από παράθυρο / τζάμι, καθώς οι υπεριώδεις δεν το διαπερνούν, και χωρίς χρήση αντηλιακού. Για τις πιο ανοιχτόχρωμες επιδερμίδες και τις νεότερες ηλικίες 10-15 λεπτά αρκούν. Για τις πιο σκουρόχρωμες επιδερμίδες και τις μεγαλύτερες ηλικίες, ο χρόνος θα πρέπει να αυξάνεται. Σε κάθε περίπτωση σταματάτε λίγο πριν αρχίσετε να «μαυρίζετε». Η έκθεση στο φως είναι ο αποτελεσματικότερος, ευκολότερος και οικονομικότερος τρόπος να διατηρείται σε καλό επίπεδο η παραγωγή βιταμίνης D.
  • Κάνετε λελογισμένη χρήση αντηλιακής προστασίας, ειδικά τους μη καλοκαιρινούς μήνες. Ελέγξτε τα καλλυντικά σας, όπως η κρέμα ημέρας, για να ξέρετε αν περιλαμβάνουν αντηλιακή προστασία. Σε αυτή την περίπτωση, δοκιμάστε μια πρωινή βόλτα πριν βάλετε την κρέμα ημέρας σας ή φροντίστε να εκτεθείτε στον ήλιο το απόγευμα ή στην εκδρομή του σαββατοκύριακου. Το καλοκαίρι στην παραλία επιτρέψτε σ’εσάς και στην οικογένειά σας σύντομη έκθεση στον ήλιο πριν βάλετε αντηλιακό γαλάκτωμα.
  • Λαμβάνετε βιταμίνη D μέσω της διατροφής, καταναλώνοντας μουρουνέλαιο, σολωμό, τόνο, δημητριακά και γάλα ενισχυμένα με βιταμίνη D. Επισημαίνεται ωστόσο ότι η διατροφή από μόνη της δεν μπορεί να υποκαταστήσει το φυσικό φως στην παραγωγή της βιταμίνης D.
  • Συμπεριλάβετε εξέταση για το επίπεδο της βιταμίνης D στο ετήσιο τσεκ απ ή όποτε κάνετε αιματολογικές εξετάσεις, ώστε να το παρακολουθείτε τακτικά. Ειδικά αν είστε γυναίκα και πάσχετε από υπέρταση ή παρατηρείτε αύξηση της πίεσής σας, θα πρέπει οπωσδήποτε να περιλάβετε την εξέταση αυτή στο τσεκ-απ σας.
  • Λαμβάνετε συμπλήρωμα διατροφής. Εάν παίρνετε πολυβιταμίνες, διαλέξτε μία που να περιλαμβάνει κι ένα καλό ποσοστό της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης σε βιταμίνη D. Αν διαπιστωθεί έλλειψη στην αιματολογική εξέταση, ή μετά τα 70ά γενέθλια, η λήψη βιταμίνης μέσω συμπληρωμάτων διατροφής συστήνεται ιδιαίτερα. Συμβουλευτείτε όμως το γιατρό σας, ώστε να αποφύγετε υπερδοσολογία που μπορεί να προκαλέσει άλλα προβλήματα (ασβέστωση, πέτρες κ.λπ.).