Ελευθέριος Κολομτσάς | Ειδικός Καρδιολόγος – Εντατικολόγος | 📞 213 0 251425, 6947434350 info@cardiometabolism.gr

Γράφει η Κρυσταλλία Παπαδημητρίου

Όπως έμαθα όταν απόκτησα το ζιζανιάκι μου, το μπρόκολο και το κουνουπίδι είναι δύο θαυματουργά λαχανικά. Κατ’αρχήν γιατί είναι αντιοξειδωτικά, δηλαδή βοηθάνε, ειδικά τα παιδιά, να χτίσουν γερό ανοσοποιητικό σύστημα (βασικό για όσα παιδάκια πάνε παιδικό – προνήπιο – νήπιο και έχουν να αντιμετωπίσουν όλες τις ιώσεις των συμμαθητών τους). Τα αντιοξειδωτικά, όπως ξέρουμε, προστατεύουν επίσης από πολλά καρδιαγγειακά νοσήματα και από την επάρατο νόσο. Ένας λόγος παραπάνω να τα καταναλώνουμε οικογενεικώς!

Αυτό που δεν ήξερα, είναι πόσες άλλες ουσίες παίρνουμε από τα δύο αυτά λαχανικά. Για παράδειγμα, όταν ο μικρός μου άρχισε να σνομπάρει το γάλα, έμαθα με μεγάλη έκπληξη από την παιδίατρό μου ότι το κουνουπίδι είναι από τις πιο πλούσιες τροφές σε ασβέστιο και είναι καλό υποκατάστατο του γάλακτος! Ενώ το μπροκολάκι, όπως τα περισσότερα σκουροπράσινα λαχανικά, είναι πλούσια πηγή βιταμίνης C, καλίου, μαγνησίου και σιδήρου.  Κάπως έτσι βάλαμε το μπρόκολο και το κουνουπίδι στην τακτική διατροφή μας. Είναι δε τροφές που μπορείτε να εντάξετε στη διατροφή του μωρού πολύ νωρίς, από τον 6ο-7ο μήνα (ρωτήστε τον παιδίατρό σας).

Καθώς μπαίνει η άνοιξη, μπρόκολα και κουνουπίδια ετοιμάζονται να απανθίσουν και είναι στα τελευταία τους. Σε λίγο καιρό, στη λαϊκή δεν θα τα βρίσκετε πια, και στο σούπερ μάρκετ το πιο πιθανό θα είναι εισαγόμενα από πιο κρύες χώρες.

Οπότε, ένας εύκολος τρόπος να κρατήσετε ντόπια και οργανικά μπρόκολα και κουνουπίδια στη διατροφή σας  για λίγους μήνες ακόμη, είναι να αγοράσετε μια σχετικά μεγάλη ποσότητα όσο είναι η εποχή τους και να τα καταψύξετε. Η διαδικασία είναι απλή, περιλαμβάνει ζεμάτισμα και πάγωμα των λαχανικών, ώστε οι απότομες αλλαγές θερμοκρασίας να σταματήσουν την ωρίμανση των λαχανικών, ώστε να σταματήσει την αλλοίωσή τους στην κατάψυξη και να μπορείτε να τα διατηρήσετε ένα εξάμηνο (ή και περισσότερο!).

Πώς να καταψύξετε με ασφάλεια τα λαχανικά σας

  • Τεμαχίστε το μπρόκολο/κουνουπίδι σε μικρότερα «μπουκετάκιỨκαι πλύντε καλά με τρεχούμενο νερό. Αφήστε στη συνέχεια για 3-4 λεπτά τα λαχανικά σε λεκανάκι με νερό και ξύδι, ώστε τυχόν κρυμμένα χώματα κλπ να μείνουν στον πάτο της λεκάνης.
  • Βάλτε μια κατσαρόλα νερό να βράσει. Όταν βράσει, πάρτε ένα-ένα τα μπουκετάκια (μην αδειάσετε το λεκανάκι, γιατί τα χώματα θα αναδευτούν και πάλι θα λερώσουν τα λαχανικά) και ρίξτε τα στο βραστό νερό.
  • Βράστε τα μπρόκολα 2-3 λεπτά και το κουνουπίδι 4-5 λεπτά.
  • Όσο βράζουν, ετοιμάστε στο νεροχύτη μια άλλη λεκάνη με πολύ κρύο νερό (προσθέστε παγάκια).
  • Μόλις βράσουν τα λαχανικά σας, τα βουτάτε στο παγωμένο νερό για ίδιο χρόνο με το χρόνο βρασμού και φροντίζετε το νερό να παραμείνει παγωμένο.
  • Τοποθετήστε σε μερίδες τα λαχανικά σε polybag.
  • Για να κλείστε «αεροστεγώς» τα σακουλάκια σας (και αυτό περιορίζει την αλλοίωση του λαχανικού στην κατάψυξη), υπάρχει ένα απλό κόλπο: μέσα στο polybag βάλτε ένα καλαμάκι ροφήματος, δέστε τη σακούλα γύρω του λίγο χαλαρά, ρουφήξτε τον αέρα (θα «υποστείτε» μια συμπυκνωμένη δόση μπροκολίλας αλλά χαλάλι!) και όταν ο αέρας έχει φύγει τραβήξτε τον κόμπο να σφίξει, ενώ αφαιρείτε το καλαμάκι.
  • Τοποθετήστε στο πιο κρύο μέρος της κατάψυξης.

Όταν θέλετε να χρησιμοποιήσετε τα λαχανικά σας, τα περνάτε κάτω από χλιαρό νερό ώστε το σακουλάκι να ξεκολλήσει από επάνω τους και τα βράζετε, λαμβάνοντας υπόψη ότι ήδη έχετε βράσει τα λαχανικά (άρα το μπρόκολο θέλει πάλι βράσιμο για άλλα 1-2 λεπτά και το κουνουπίδι 3-4 λεπτά).

Μερικές ιδέες κατανάλωσης

  • Βράστε τα και ενσωματώστε τα στη σούπα του μωρού (Tip: βράστε τα χωριστά, ώστε η μυρωδιά τους, που είναι έντονη όσο βράζουν, να μην αλλοιώσουν τη γεύση των υπόλοιπων λαχανικών).
  • Ψιλοκόψτε βρασμένο μπρόκολο ή κουνουπίδι μέσα στο σουφλέ ζυμαρικών (μαζί με ζαμπόν, φέτα, τυρί… ότι άλλο συνηθίζετε). Ειδικά το κουνουπίδι, ίδιο χρώμα με τα ζυμαρικά, θα περάσει απαρατήρητο!
  • Το κουνουπίδι γίνεται εξαίσιο au gratin, ανακατεμένο με φέτες βραστού αυγού, περιχυμένο με béchamel και τριμμένο τυρί που θα ροδοκοκκινήσει στο φούρνο.
  • Σαν σαλάτα, βρασμένα, μαζί με βραστές πατάτες και μια σως της αρεσκείας σας (π.χ. vinaigrette, ή πατροπαράδοτα με λαδάκι και λεμόνι, που βοηθά και στην απορρόφηση της βιταμίνης C που περιέχουν).
  • Τέλος, ανακαλύψτε το «κουνιπιδότο», μια απίθανη συνταγή που έχουμε αγαπήσει οικογενειακώς, με τριμένο κουνουπίδι αντί για ρύζι και philadelpehia που το νοστιμεύει, από μια εκπομπή της Ψυχούλη.  Δείτε την στο http://chefonair.gr/syntages/kounoupidoto-kotopoulo/

Και μια συμβουλή: αυτό που μυρίζει, όταν βράζουμε μπρόκολα και κουνουπίδια, είναι το νερό τους. Οπότε μόλις βράσουν τα λαχανικά σας, στραγγίξτε τα και πετάξτε το νερό!