Ελευθέριος Κολομτσάς | Ειδικός Καρδιολόγος – Εντατικολόγος | 📞 213 0 251425, 6947434350 info@cardiometabolism.gr

christmas-1911637_1920

Οι μέρες των διακοπών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι γεμάτες εμπειρίες και συνήθειες που κάνουν καλό στην υγεία σας, ειδικά αν ανήκετε στο team «μελομακάρονα» (λίγο λιγότερο αν ανήκετε στα team «κουραμπιέδες»). Η Χριστουγεννιάτικη διατροφή, οι βόλτες, οι παρέες, η αγάπη και το γιορτινό κλίμα μειώνουν τα επίπεδα οξειδωτικού στρες στον οργανισμό μας. Η μείωση του οξειδωτικού στρες έχει βρεθεί ότι μας προστατεύει όχι μόνον από καρδιαγγειακές παθήσεις, αλλά και από άλλες μεγάλες ασθένειες όπως ο καρκίνος και οι νόσοι Parkinson και Alzheimer.

Αλήθεια, τι  κάνετε φέτος στις γιορτές, που θα το απολαύσει και η καρδιά σας;

Θα περάσετε περισσότερο χρόνο με την οικογένειά σας

shutterstock_500130505Οι περισσότερες οικογένειες απολαμβάνουν ελάχιστο κοινό χρόνο συνήθως. Τα ωράρια και το τρέξιμο ανάμεσα στα σχολεία, τα φροντιστήρια, την εργασία, τα ψώνια και το νοικοκυριό μας επιβάλλουν εξαντλητικούς καθημερινούς ρυθμούς. Με την έναρξη των γιορτών όμως, τέρμα το σχολικό λεωφορείο, τα μαθήματα και η καθημερινή ρουτίνα. Οι ρυθμοί χαλαρώνουν, η ξεκούραση με όλη την οικογένεια είναι πλέον δυνατή, υπάρχει χρόνος για συζήτηση, παιχνίδι και γέλιο με τα παιδιά, η σεξουαλική ζωή μπορεί να είναι πιο δραστήρια. Έτσι αποκαθίστανται οι ρυθμοί της οικογένειας, αλλά και της καρδιάς  και του οργανισμού γενικότερα.

TIP: Δοκιμάστε να χαρείτε τις οικογενειακές παραδόσεις με λιγότερη κούραση. Οι γιορτές μπορούν να γίνουν πολύ στρεσογόνες αν βάλετε στο πρόγραμμα πάρα πολλές δραστηριότητες και αν έχετε πολύ υψηλές προσδοκίες. Για κάθε τι που οργανώνετε, σκεφτείτε έναν τρόπο να το κάνετε απλούστερα. Αν ετοιμάζετε ένα τραπέζι, απλοποιείστε το μενού. Αν έχετε πολλά δώρα να ψωνίσετε, σκεφτείτε ένα κατάστημα όπου μπορείτε να καλύψετε τις περισσότερες αγορές σας ή δοκιμάστε τις αγορές online. Αν έχετε πολύ πλούσια κοινωνική ατζέντα, φροντίστε εκ των προτέρων να κρατήσετε κάποιες μέρες και βραδιές ελεύθερες, για ξεκούραση. Περιορίστε τις “υποχρεώσεις” και αυξήστε τις δραστηριότητες που πραγματικά σας ευχαριστούν.

Θα δείτε τους φίλους σας, θα γελάσετε, θα τραγουδήσετε, θα χορέψετε

shutterstock_241813498Η κοινωνικοποίηση με τους φίλους τα Χριστούγεννα είναι γεμάτη φυσική δραστηριότητα. Τις ημέρες των γιορτών είμαστε γενικά πιο δραστήριοι: κάνουμε περισσότερες βόλτες, πηγαίνουμε για ψώνια, οργανώνουμε εξορμήσεις στην ύπαιθρο, πηγαίνουμε θέατρο ή σινεμά, χορεύουμε σε πάρτυ, γελάμε πιο πολύ.

Πιάνουμε δηλαδή χωρίς καν να το καταλάβουμε τον ημερήσιο στόχο των 30 λεπτών έντονης δραστηριότητας και τον ξεπερνάμε!

ΤΙΡ: Αποφύγετε τον πολύωρο καθιστικό καφέ με τους φίλους, τώρα που η πόλη είναι γεμάτη δραστηριότητες, και κινηθείτε μαζί τους!

Θα απολαύσετε την Χριστουγεννιάτικη γαστρονομία

Η Χριστουγεννιάτικη διατροφή και γαστρονομία είναι γεμάτη νόστιμες και ωφέλιμες λιχουδιές! Κυρίως, πολλές τροφές που καταναλώνουμε στις γιορτές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικές ουσίες και ω3 λιπαρά οξέα. Βεβαίως, δεν πρέπει να καλυφθούμε πίσω από τα οφέλη αυτά για να δικαιολογήσουμε διατροφικές ατασθαλίες: Παν μέτρον άριστον!

shutterstock_331940129Κρασί: Αν και δεν γνωρίζουμε με ποιον ακριβώς μηχανισμό, φαίνεται πως η λελογισμένη κατανάλωση κρασιού αυξάνει την καλή χοληστερίνη (HDL) και περιορίζει τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου. Όλα τα είδη κρασιού περιλαμβάνουν αντιοξειδωτικά φλαβονοειδή. Ειδικά το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε ρεσβερατρόλη, η οποία έχει αντιθρομβωτική δράση και περιορίζει την κακή χοληστερίνη (LDL).

Ωστόσο θυμηθείτε: αν δεν μπορείτε  να καταναλώστε κρασί με σύνεση – τότε μην καταναλώσετε καθόλου! Οι κίνδυνοι από την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ είναι μεγαλύτεροι από τα οφέλη. Η συνιστώμενη μέγιστη ημερήσια δόση είναι δύο ποτήρια κρασί ημερησίως για τους άνδρες ως  65 ετών, και ένα ποτήρι κρασί για τους μεγαλύτερους καθώς και για τις γυναίκες όλων των ηλικιών.

Ξηροί καρποί: έχουν την τιμητική τους τα Χριστούγεννα, είτε ως συνοδευτικό του απεριτίφ, είτε ως συστατικό των γευμάτων. Πλούσιοι σε καλά ω3 λιπαρά οξέα, είναι εξαιρετικά ωφέλιμοι για τον οργανισμό μας. Ωστόσο οι ξηροί καρποί είναι επίσης πλούσιοι σε θερμίδες και συχνά σε αλάτι. Προτιμήστε λοιπόν ανάλατους, ωμούς ξηρούς καρπούς και καταναλώστε περίπου 1 χούφτα ημερησίως– εκτός αν βρίσκεστε ή θα έπρεπε να βρίσκεστε σε πρόγραμμα διατροφής με περιορισμένες θερμίδες.

Σοκολάτα και γλυκά: Με εξαίρεση τους κουραμπιέδες και την υπερβολική τους ζάχαρη, τα χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Δίπλες και μελομακάρονα περιλαμβάνουν πλούσιους σε ω3 λιπαρά οξέα ξηρούς καρπούς. Η σοκολάτα, ειδικά η μαύρη και το πικρό κακάο, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές φλαβανόλες. Μπορούμε λοιπόν να τα απολαύσουμε σε λογικές δόσεις χωρίς τύψεις.

Καφές και τσάι: Στις γιορτές των Χριστουγέννων, έχουμε περισσότερο χρόνο για ένα σωστό πρωινό και για καφέ ή τσάι με την οικογένεια και τους φίλους.

Ο καφές έχει πολλά αποδεδειγμένα οφέλη για την καρδιαγγειακή υγεία και, αντίθετα με τη συνήθη άποψη, όσοι καταναλώνουν τακτικά ως και 4 κούπες καφέ ημερησίως προστατεύονται από την υπέρταση και άλλες παθήσεις.

Εξίσου σημαντική αντιοξειδωτική δράση έχει το μαύρο και το πράσινο τσάι. Το τσάι είναι πλούσιο σε φλαβονοειδή που διατηρούν την ενδοθηλιακή λειτουργία σε καλά επίπεδα, περιορίζουν την κακή χοληστερίνη και μειώνουν την υπέρταση. Χαρείτε λοιπόν άφοβα 3-4 κούπες τσάι ημερησίως για να αντιμετωπίσετε την χριστουγεννιάτικη παγωνιά!

Πλήρη γεύματα: Επειδή τα χριστουγεννιάτικα γεύματα είναι πλήρη, είναι πιθανό τις μέρες των γιορτών να καταναλώνουμε πολύ περισσότερα λαχανικά και φρούτα από μια καθημερινή, ενώ τρώμε καλύτερα μαγειρεμένο φαγητό και λιγότερα «έτοιμα». Επίσης, επειδή μας χορταίνουν, τα χριστουγεννιάτικα γεύματα περιορίζουν το ενδιάμεσο τσιμπολόγημα…

TIP: Στις γιορτές απολαύστε τα γεύματά σας με την οικογένεια και τους φίλους και μην τρώτε βιαστικά. Αφήστε να μεσολαβεί λίγος χρόνος ανάμεσα σε κάθε έδεσμα που σερβίρετε, διανθίστε το γεύμα με συζήτηση και μην βιάζεστε να σηκωθείτε από το τραπέζι. Έτσι δίνετε στον οργανισμό σας το περιθώριο να επεξεργαστεί έγκαιρα το μήνυμα ότι είναι χορτασμένος, και θα αποφύγετε να φάτε περισσότερο απ’ότι πρέπει.