Ελευθέριος Κολομτσάς | Ειδικός Καρδιολόγος – Εντατικολόγος | 📞 213 0 251425, 6947434350 info@cardiometabolism.gr

Γράφει ο Ελευθέριος Κολομτσάς

hypertension-867855_1920

Ο γιατρός σας έχει συστήσει να μετράτε τακτικά την πίεσή σας. Πώς μπορείτε να το κάνετε αυτό σωστά, ώστε το αποτέλεσμα να είναι αξιόπιστο; Κατ’αρχήν, αποφύγετε τα λάθη που κάνουμε συχνά στη μέτρηση της πίεσης. Ακολουθήστε τις παρακάτω έξι συμβουλές:

  1. Προμηθευτείτε ένα καλό πιεσόμετρο βραχίωνα. Υπάρχουν στην αγορά πολλά εύχρηστα και αξιόπιστα πιεσόμετρα. Διαλέξτε μια καλή μάρκα – σε αυτό μπορεί να σας συμβουλεύσει ο γιατρός σας. Προτιμήστε πάντα πιεσόμετρο βραχίωνα και όχι καρπού. Φροντίστε να αλλάζετε τις μπαταρίες της συσκευής τακτικά.
  2. Μην μετράτε την πίεσή σας μόλις ξυπνήσετε. Την ώρα που σηκώνεστε μετά τον ύπνο, το συμπαθητικό σύστημα λειτουργεί αντιρροπιστικά για να συνηθίσει η λειτουργία του οργανισμού από την ξαπλωμένη στην όρθια στάση, με αποτέλεσμα να εμφανίζεται αυξημένη η πίεσή σας. Πάρτε το πρωινό σας, κινηθείτε φυσιολογικά στο σπίτι και μετά μετρήστε την πίεσή σας.
  3. Μην μετράτε την πίεσή σας μετά από άσκηση ή εκνευρισμένοι / αγχωμένοι. Μην μετράτε την πίεσή σας αμέσως μετά από άσκηση ή σωματική προσπάθεια, γιατί θα την βρείτε αυξημένη. Μετά από έναν διαπληκτισμό «που σας ανεβάζει την πίεση», μην σπεύσετε να την μετρήσετε. Δώστε στον οργανισμό σας χρόνο να ηρεμήσει (15-20 λεπτά) πριν τη μέτρηση. Όσοι παίρνετε την πίεσή τους στο φαρμακείο, να θυμάστε ότι μπορεί να έχετε κουραστεί στη διαδρομή. Θα πρέπει να αφήσετε χρόνο ξεκούρασης πριν σας πάρει την πίεση ο φαρμακοποιός.
  4. Τοποθετήστε σωστά το πιεσόμετρο. Αφαιρέστε το ρολόι ή βραχιόλι που σας σφίγγει. Τοποθετήστε το πιεσόμετρο στο μπράτσο σας δύο δάχτυλα ή τουλάχιστον ένα εκατοστό πάνω από την άρθρωση του αγκώνα, στο ύψος της καρδιάς. Η ίδια η συσκευή (ηλεκτρονικό πιεσόμετρο) δεν έχει σημασία σε ποιο ύψος είναι ακουμπισμένη.
  5. Λάβετε τη σωστή στάση. Για να πάρετε σωστά την πίεσή σας, θα πρέπει να είστε καθισμένοι με την πλάτη ίσια (όχι σκυφτοί, αλλά ούτε και τεντωμένοι / σφιγμένοι), με το χέρι λυγισμένο και στηριγμένο στο τραπέζι ή στο μπράτσο του καθίσματος. Πρέπει να είστε χαλαροί, με την παλάμη του χεριού που φοράτε το πιεσόμετρο να παραμένει χαλαρή.
  6. Μην εμπιστεύεστε την πρώτη μέτρηση. Κάντε τρεις μετρήσεις. Η σωστή πίεση αποτυπώνεται στην τρίτη μέτρηση, ή με το μέσο όρο της δεύτερης και της τρίτης μέτρησης. Αν υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση ανάμεσα στη δεύτερη και στην τρίτη μέτρηση, σημαίνει πως κάτι έχετε κάνει λάθος. Ηρεμήστε και ξαναξεκινείστε!

Το σημαντικότερο είναι η παρακολούθηση της πίεσης να μην γίνεται λόγος διαρκούς ανησυχίας. Βρίσκεστε υπό ιατρική παρακολούθηση ή φαρμακευτική αγωγή, και μετράτε την πίεσή σας για να διασφαλίζετε ότι η αγωγή σας αποδίδει όπως πρέπει. Να θυμάστε ότι μία αυξημένη μέτρηση δεν φέρνει την καταστροφή αλλά αντιμετωπίζεται, και να χαίρεστε την καθημερινότητά σας.